Voordelen van Yoga voor hardlopers


Verbetert je looptechniek

Diverse oefeningen dragen bij aan het verlengen van je spieren. Soepele en lange spieren zorgen voor een verbetering in looptechniek , waardoor je makkelijker en sneller loopt. Daarnaast besteed je bij een yoga4running les veel aandacht aan een goede houding.

Vergroot je uithoudingsvermogen

Bij yoga staat de ademhaling centraal. Tijdens het uitvoeren van de oefening concentreer je je op een diepe ademhaling. Door langzaam diep in en uit te ademen train je als het ware de longen. Hiermee vergroot je de longcapaciteit.

Helpt bij krachtopbouw

Bij de yoga4running les verleng je niet alleen je spieren, maar bouw je naast uithoudingsvermogen ook kracht op. Van je quadriceps en hamstrings tot aan je buik en rug, alle spieren worden meegenomen.

Geeft je lichaam en geest ontspanning

Door het focussen op de ademhaling leer je los te laten, zowel fysiek als mentaal. De doorbloeding verbetert en door de afwisseling van krachtige en rustige oefeningen ontspannen je spieren. Een ander gevolg is dat je het hoofd leegmaakt waardoor je een totale ontspanning kunt ervaren. Door middel van ademhalingsoefeningen kun je jezelf ontspannen en ook dat werkt mee aan het herstel.

Leert je focussen

De aandacht breng je tijdens yoga naar de ademhaling en de oefening. Je leert in het ‘hier en nu’ te zijn. Als je weet hoe je moet concentreren en focussen kun je dit meenemen in je hardloopsessies. Doelgericht je wedstrijddoel nastreven geeft eveneens rust en ontspanning en is een element in je herstel.